06:51

Power Puffs Girl ^_^

Masa pergi shopping dengan hubby di Arabella Mall, dapat 'green light' dari hubby untuk beli puff pastry. Suka..^_^.Kebetulan tengah ada sale untuk puff pastry tu. So, saya ambil sepeket.

Hari ini untuk minum petang offer pada hubby nak buat egg puff. Egg puff ni asalnya dari India. Baru saya tahu sebab masa cari resipi inti, semua web yang keluar adalah web orang India. Patutla sebelum datang India tak pernah jumpa egg puff. Di India, egg puff ini dah jadi makanan kebiasaan kami, saya rajin juga beli lepas balik kelas. Dan juga feveret cik Wan Syamimah. So syami, saya rasa kalau awak ada puff pastry ni, sudah tentu awak akan buat egg puff non stop. Malangnya di India tiada jual puff pastry dah siap. Perlu bikin sediri. Itu yang merumitkan keadaan. Hihi.











So, untuk resipi kali ini, saya lampirkan cara-cara buat inti egg puff;

Bahan-bahannya(untuk 4 keping egg puffs):

2 biji telur direbus dan dibelah dua
1 biji bawang besar
2 biji bawang putih
1/2 sudu besar cumin seeds
1sudu rempah kari ayam&daging Adabi
1/2 cawan air
1sudu gula
Garam secukup rasa

4 keping puff pastry-ready made berukuran 10cmX10cm

Cara:
1. Goreng bawang dan cumin seeds dalam 2 sudu besar minyak panas sehingga bawang lembut.
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh bersama air
3. Masukkan gula dan garam. GOreng sehingga pekat.

Untuk size dan bentuk, mengikut citarasa anda.

Hasilnya hubby kata sama macam egg puff yang dia makan di India. Yang saya selalu beli di sebelah More Supermarket Falnir Road.Haha..

Untuk mempelbagaikan puff, saya letak sekali inti choc dan seafood tuna.


Egg Puff


Seafood Tuna Puff



Hubby's Favourite Choc Puff



Nyum..nyum..selamat mencuba!..=)

1 comments:

Anonymous said...

aslm ummu thana', nak bakar guna oven nak set suhu berapa degree & for how long? tq.