06:44

Nasi Minyak


Hari ini rasa kena buat something special untuk hubby sebab esok dia exam. Kenyang perut senang nak study. Hope so!..Jadi saya buatkan hubby nasi minyak makan dengan salad, kacang almond goreng dan ayam masak madu.

Cuma di sini saya nak kongsi resipi buat nasi minyak mudah tetapi sedap.

Bahan-bahannya

Bahan A
2 1/2 cawan beras
3 cawan air
1/2 cawan susu cair

Bahan B
1/2 biji bawang besar-dihiris
2 ulas bawang putih-dihiris
1/2 inci halia-dihiris
rempah 4 beradik-kayu manis,buah pelaga,bunga lawang,cengkih
1/2 sudu teh jintan putih
1/2 sudu teh jintan manis
1/2 sudu teh ketumbar
1 kiub pati ayam

1/4 cawan kismis

3 sudu besar butter(kalau nak sedap,boleh ganti dengan minyak sapi)

-basuh beras bersih-bersih dan toskan
-cairkan butter,tumis semua bahan B sampai naik bau,masukkan beras, goreng sekejap. Masukkan air dan susu beserta kismis. Masak atas dapur atau guna rice cooker. Your choice..=)

Sedap makan dengan ayam masak merah,ayam caramel,dan juga ayam masak madu!..

Selamat mencuba..^_^

2 comments:

Anonymous said...

muussyyy, nmpk enak sungguh kuih2 anda..heheh.aku tgk gamba je sepanjang2 blog kauu..tgk resepi nti laa..kui3 ;p haaa, sila cb nasik yg aku cakp tuh, nasik yg kena balut2 nga sayur tuh..sedapp tuhh, ko blaja, nti blk sini buat untk kitaorg ;p
-safi jelita-

Ummu Thana' said...

haha..sudahlah safi jelita oii..nanti saya belajar dan cuba juga ye~...