11:51

Quadruple Chocolate Loaf Cake



Alhamdulillah. Hari ini ada tamu datang rumah. Nak lah masak special sedikit. Tengok internet website kegemaran Nigella.com, jumpa resipi kek ni. Terus rasa nak cuba. Nampak macam sedap.
Buat pun senang aje. Tak ada cara yang komplikated.

Saya adjust sedikit sebab tak ada sour cream. So saya ganti dengan susu segar. Instead of choc chips, saya ganti dengan chopped almond dan chopped cooking chocolate. So, here it is;

Bahan-bahan kek:
200 gm tepung
50gm cocoa powder
1/2 sudu teh baking soda
275gm gula kastor
175gm butter
2 biji telur
1 sudu besar esen vanilla
100ml susu segar
125ml air panas(yg mendidih,bukan suam-suam kuku)
50gm chopped almond
50gm cooking choc chopped

Cara-cara:
1. Pukul butter, gula, telur sampai kembang
2. Masukkan esen vanilla
3. Tambahkan susu dan gaul sebati
4. Tambahkan tepung,baking soda dan cocoa powder, kacau sebati sampai fluffy
5. Tambahkan air panas sambil adunan dipukul perlahan
6. Masukkan choc dan almond
7. Bakar pada suhu 170 degrees selama 1 jam

Lepas kek siap dimasak, boleh mula untuk buat choc syrup untuk diletak dia atas kek seperti berikut;

Bahan-bahan choc syrup:
1 sudu besar cocoa powder
125ml air
100gm castor sugar

Cara-cara:
1. Masak kesemua bahan sehingga menjadi seperti caramel
2. Tuangkan atas kek yang telah dibakar tadi.
3. Taburkan hiasan diatas syrup ikut suka-saya letak chopped walnut sebab saya suka kacang..=)

0 comments: